|
Слово тренінг походить від англійського «to train» , що означає «навчати,
тренувати». Тренінг – це водночас і цікаве спілкування, і захопливий процес пізнання
себе та інших, і ефективна форма опанування знань, розширення досвіду, і спосіб
формування вмінь та навичок. Перщі тренінгові заняття
були організовані учнями К.Левіна в середині 1940-х років. Учений стверджував,
що більшість ефективних змін у поведінці,настановах людей відбувається в
групах. Щоб виробити нові форми поведінки, свої певні настанови, людина повинна
навчитися бачити себе очима інших. Сьогодні в літературі і
практичній діяльності поняття «тренінг» трактується набагато ширше, ніж кілька
років тому. Розширення меж використання
терміна пов’язано зі збільшенням діапазону цілей,більш широкого, ніж розвиток
компетентності у спілкуванні. Приведу кілька визначень. Тренінг – це: ·
« спеціальна форма організації
навчальної діяльності, що переслідує конкретні й прогнозовані цілі, які можуть
бути досягнуті у відносно короткий термін»; ·
« спосіб навчання учасників і
учасниць та розвиток у них необхідних здібностей та якостей, що дозволяють
досягти успіху в певному виді
діяльності» ·
« інтенсивне навчання, що
досягається спеціальними інтерактивними вправами». Педагогічний енциклопедичний
словник дає таке трактування поняттю « психологічний тренінг»: « галузь
практичної психології, орієнтована на використання активних методів групової
психологічної роботи з метою розвитку компетентності у спілкуванні». Соціально-психологічний тренінг – це « засіб впливу, спрямований на розвиток знань, соціальних установок,
навичок і досвіду в галузі міжособистісного спілкування, засіб розвитку
компетентності у спілкуванні, засіб психологічного впливу» ( Г.Ковальов). Тренінг належить до
методів активного соціального навчання як комплексного соціально-дидактичного
напряму. В основу тренінгу
покладено групову взаємодію-інтеракцію. Специфічними рисами тренінгу є: ·
Дотримання певних принципів
групової роботи; ·
Спрямованість на психологічну
допомогу учасникам групи в саморозвитку, що ініціюється не лише ведучим, а й
власне учасниками; ·
Наявність постійної групи ( від 7
до 15 осіб), що періодично зустрічаються чи працюють без перерви протягом
декількох днів; ·
Певна просторова організація(
найчастіше робота у одному і тому ж приміщенні, коли учасники більшу частину
часу сидять у колі); ·
Акцент на взаємовідносинах між
учасниками групи, що розвиваються і аналізуються в ситуації « тут і зараз»; ·
Застосування активних методів
групової роботи; ·
Вербалізована рефлексія з приводу
власних почуттів і того, що відбувається в групі; ·
Атмосфера розкутості й свободи
спілкування між учасниками, клімат психологічної безпеки. Залежно від цілей, тренінг може використовуватися в навчанні дорослих у
різних варіантах. 1. Тренінг як тренування, у результаті якого відбувається формування та відпрацювання вмінь та
навичок, ефективної поведінки. 2. Тренінг як форма
активного навчання, метою якого є передусім передання
знань, а також розвиток деяких умінь і навичок. 3. Тренінг як метод
створення ситуацій для саморозкриття учасників і
самостійного пошуку ними способів вирішення власних психологічних проблем. Застосування тренінгових занять для розвитку
готовності педагога до формування самоосвітньої компетентності учнів дає
змогу: у цікавій і доступній формі оволодівати знаннями, вміннями, необхідними
для створення такого освітнього середовища і взаємодії на всіх рівнях, які
сприятимуть становленню відповідної мотивації до самоосвіти, забезпеченню
успішної пізнавальної діяльності через формування і вдосконалення необхідних
загальнонавчальних умінь; формувати у самого вчителя відповідальне ставлення
до процесу керівництва самоосвітою учнів тощо. Готуючись до проведення тренінгу, викладач-тренер має здійснити велику підготовчу роботу: 1)
визначити цілі та завдання тренінгу; 2) розробити план-сценарій тренінгу; 3) підготувати заздалегідь слухачів
курсів підвищення кваліфікації, вчителів до проведення тренінгу (роздати питання,
що будуть розглядатися на тренінгу, проблеми, які будуть обговорюватися,
літературу для попереднього опрацювання тощо); 4) здійснити самопідготовку:
продумати власні дії щодо проведення інтерактивної взаємодії, передбачити план
обговорення проблеми та можливі висновки, що зроблять педагоги, спрогнозувати
появу суперечних точок зору та кінцевий результат роботи, обрати час і форми
узагальнення висновків, продумати зворотний зв'язок та ін.; 5) розподілити ролі між учасниками,
продумати активну участь кожного; 6) підготувати приміщення до
проведення тренінгу та необхідні матеріали (медіапроектор, бейджики, таблички,
скотч, папір для індивідуальних та групових вправ, маркери, роздруковані
матеріали для вивчення тощо). Якість навчання суттєво зростає, якщо слухачі
мають хороші роздаткові матеріали. Важливим фактором є підготовка
матеріалів у тому форматі, що легко читається, а саме: ·
небагато тексту; ·
наявність чітких схем замість деяких текстових
блоків; ·
малюнки; ·
можливість робити помітки у цих матеріалах Загальна структура тренінгу має такий вигляд:
При розробці правил роботи у групі доцільно
запропонувати слухачам декілька з них і надати можливість доповнити ці
правила. Ось декілька таких правил. 1.
Бути активним. 2. Говорити від себе. 3. Бути відвертим і відкритим. 4. Бути
толерантним. 5. Дотримуватися відведеного часу. Під час спілкування один з одним використовуються
бейджики, на яких кожен учасник записує своє ім'я так, як би він хотів, щоб до
нього зверталися. Це допомагає створити відповідний комфортний психологічний
клімат у групі. Види тренінгів, що найчастіше використовуються в
навчанні дорослих, — це мотиваційний тренінг, комунікативний, креативний,
тренінги ділового спілкування для керівників, тренінги з розвитку мислення
тощо. Види тренінгів та методи групової
роботи Л. Петровська виокремлює такі форми тренінгів:
відеотренінг, рольове навчання, груповий аналіз оцінок і самооцінок,
невербальні методики та ін. При проведенні тренінгу використовуються
різноманітні конкретні вправи, прийоми і техніки. Визначають такі базові
методи тренінгу: групова дискусія та ситуативно-рольові ігри. Групова дискусія — це спільне обговорення якогось
суперечливого питання, що дає змогу прояснити або змінити думки, позиції та
настанови учасників групи у процесі безпосереднього спілкування. Дискусія — це спосіб організації спільної діяльності з метою
інтенсифікації процесу прийняття рішення у групі; метод навчання, що підвищує
інтенсивність та ефективність навчального процесу за рахунок залучення тих,
хто вчиться, до колективного пошуку істини. Дискусія побудована на діалозі - такій формі спілкування, що
ґрунтується на психологічній рівності позицій учасників обговорення. У тренінгу групова дискусія може бути організована
з метою надання учасникам можливості обговорити проблему, що цікавить усіх, із
різних боків, або ж із метою здійснити групову рефлексію через аналіз
індивідуальних переживань. Ігрові методи ведення
тренінгів сприяють інтенсифікації процесу навчання, знаттю напруження та
скутості учасників, оптимізації їхньої взаємодії. Гра допомагає людині розкрити
свої здібності, виявити творчий потенціал, проявити щирість та відкритість. За характером процесів ігри поділяються на три основні категорії: Ділові ігри ( імітаційне моделювання реальних механізмів і процесів); Організаційно-діяльнісні ( форма колективної миследіяльності. У процесі
якої відбувається навчання і проектування нових діяльнісних зразків); Рольові ( моделювання життєвих ситуацій, розігрування певних проблемних
ситуацій ). Технологія проведення ділової гри Ділова
гра відбувається через моделювання різноманітних
педагогічних чи виробничих ситуацій . Моделювання — це
метод дослідження певних об'єктів через
відтворення їхніх характеристик на іншому об'єкті — моделі, що є аналогом
певного фрагменту дійсності (речового чи розумового) — оригіналу моделі. Модель реалізується через правила. Правила гри—це ті положення, в яких відбиваються сутність гри та співвідношення всіх
її компонентів. Ділові ігри складаються з певних етапів підготовки і проведення. Ділова гра є способом моделювання різноманітних
умов професійної діяльності через пошук нових засобів її
виконання. Вона імітує різноманітні аспекти людської активності й соціальної
взаємодії, є методом ефективного навчання, оскільки нівелює суперечності між
абстрактним характером навчального предмета і реальним характером професійної
діяльності. Етапи ділових ігор
Ділова гра як метод містить інші форми активного
навчання: дискусію, аналіз конкретних ситуацій, дії за інструкцією,
розв'язання виробничих завдань тощо. Вона дає змогу знайти рішення складних
проблем шляхом застосування спеціальних правил обговорення, стимулювання
творчої активності учасників як завдяки спеціальним методам роботи, так і за
допомогою модерації ведучого тренінгу. Технологія
проведення рольової гри Рольова гра — це ефективне відпрацювання варіантів поведінки в
тих ситуаціях, в яких можуть опинитися учасники тренінгу (наприклад, захист чи
презентація певних напрацювань, атестація тощо). Гра дає можливість набути
навичок прийняття відповідальних і безпечних рішень у житті. Підготовка до проведення рольових ігор 1. Гра повинна бути значущою для
учасників. 2. Попереднє
діагностування слухачів необхідне для вибору ситуацій, рішення яких можливе в
межах одного заняття. 3. Важливим
є вибір учасників гри. Керівник рольової гри, зазвичай, не є безпосереднім
учасником ігрового комплексу. Проведення рольової гри 1.
Ведучий оголошує тему гри, визначає ігрову
ситуацію, з'ясовує, наскільки значущою вона є для учасників. 2. Викладач-тренер інструктурує про
план гри. З'ясовує, чи всі правильно зрозуміли своє завдання. 3. Розподіляються ролі. Якщо ролей
на всіх не вистачає, спостерігачі повинні отримати завдання щодо відслідкування
вербальної та невер-бальної поведінки учасників гри, оцінювання
результативності гри тощо. 4.
Активні учасники гри діють відповідно до своїх
ролей та отриманої інформації. 5. Підбиваються підсумки гри, фіксується
реакція кожного з учасників. Технологія проведення організаційно-діяльнісних
ігор Організаційно-діяльнісні та організаційно-навчальні ігри є формами
колективної розумової діяльності, у процесі якої відбувається навчання і проектування
(створення) нових діяльнісних зразків. Основні етапи організаційно-діяльнісної гри: 1) установча доповідь ведучого, в
якій визначаються певні межі та ставляться основні питання, які необхідно
вирішити під час гри; 2)створення груп, основне
завдання яких — вироблення певних рішень, підготовка узгодженої доповіді для
пленарного обговорення; результати обговорення у групі представляються
схематично; 3)пленарне засідання, загальне
обговорення роботи всіх груп, у процесі якого виробляються колегіальні рішення
поставленої проблеми; 4)рефлексія учасниками своєї
діяльності; 5)заключна доповідь ведучого .з
узагальненням усіх результатів роботи груп; 6)методологічна консультація (за
необхідності); 7)організаційні рішення. Однією з ефективних форм
інтерактивного навчання є кейс-метод. Ті, хто вчиться, вбачають у
ньому гру, в якій вони мають можливість проявити та вдосконалити аналітичні й
оцінювальні навички, навчитися працювати в команді, використовувати на
практиці теоретичний матеріал тощо. Кейс-метод (case study) — це техніка навчання, що користується описом
реальних економічних і соціальних ситуацій (від англ. case — «випадок»). Під ситуацією (кейсом) розуміють письмовий опис конкретної реальної
події в закладі, слухачам пропонують проаналізувати її, знайти шляхи розв'язання
та обрати найкращу з них. Ситуаційна вправа, що розглядається, повинна бути
побудованою на реальна подіях. Кейс-метод, або метод ситуаційних вправ, є активним методом, що дає змогу наблизити процес навчання до реальної
практичної діяльності спеціалістів. Він сприяє розвитку винахідливості, умінню
вирішувати проблеми, розвиває здібності здійснювати аналіз і діагностику
проблем. Кейс-метод — складна система, що інтегрує в собі інші методи пізнання: дискусію, ігрові методи,
«мозковий штурм», моделювання, мисленнєвий експеримент, проблемний метод,
системний аналіз тощо. Проблема посідає важливе місце в
кейс-методі, при цьому в самому кейсі вона часто є присутньою в неявному,
замаскованому вигляді, нерідко буває прихованою серед інших, менш вагомих проблем,
розгляд яких може повести дискусію не в той бік. Етапи роботи з кейсом 1. Уведення в кейс, постановка викладачем основних питань. 2. Аналіз ситуації. Робота відбувається індивідуально чи у
групах. 3. Презентація рішень по кейсах.
Слухачі, вчителі мають макси- 4. Загальна
дискусіяя. 5. Підбиття
підсумків роботи. Кейс-метод навчає пошуку та
використанню знань в умовах динамічної ситуації, розвиває діалектичне та
критичне мислення, сприяє більш глибокому засвоєнню навчального матеріалу. Згадані вище методи і прийоми, що використовуються
під час проведення тренінгу, можуть бути значною мірою розширені, адже тренінг
передбачає комплексне використання різноманітних методів і прийомів навчання,
що стимулюють активну пізнавальну позицію слухачів, спонукають їх до взаємодії,
взаємонавчання. Інтерактивне навчання у
практиці професійного навчання є, без сумніву, перспективним напрямом нашої
педагогіки. Далі
пропоную розглянути та при можливості використати кілька тренінгів для
вчителів, класних керівників, практичних психологів. Навчальний тренінг на
методоб'єднанні вчителів предметів гуманітарного циклу Тема тренінгу. Методика проведення тренінгів. Мета: дати визначення тренінгу; познайомити
учасників із тренінговою структурою проведення різних заходів; сформувати
навички проведення тренінгів; поділитися досвідом упровадження тренінгів на
уроках. Обладнання: ватман, папір формату А4, маркери,
стікери, скотч. Справ багато, — талант один: досягає успіху той, хто концентрує
свої зусилля на найважливішій
справі. Олесь Воля Хід тренінгу 1. Знайомство Доброго дня! Ми раді привітати Вас на занятті, що
пройде під назвою «Методика проведення тренінгів». Починаючи нашу роботу, ми
пропонуємо познайомитися в такий спосіб: Ви отримаєте своєрідний герб — «Герб здоров'я» — і заповните в ньому «віконця». Після цього ознайомите
присутніх зі своїми записами. 2. Правила роботи групи Я прошу всіх учасників відгадати число, задумане
мною. Не вдається досягти успіху? А це тому, що ми не встановили правила, за
якими слід виконувати вправу. Для успішної роботи на тренінгу теж потрібно
встановити правила — норми поведінки, яких будуть дотримуватися всі учасники групи. Навіщо потрібні правила? Вони об'єднують людей,
формують їхню самосвідомість, допомагають правильно розподіляти час.
Запропонуйте, будь ласка, правила, які, на Вашу думку, найбільш потрібні під
час проведення тренінгів. (Учасники пропонують формулювання правил.) Поради учасникам тренінгів: Приходити на заняття вчасно. Бути
доброзичливим, стримувати свої негативні емоції. Запрограмувати себе на посмішку: це корисно і для
Вас, і для людей, з якими Ви спілкуєтеся. Не критикувати. (Будь-яка ідея має право на
існування. Якщо хочете висловити свою незгоду, почніть зі слів: «Я поважаю
Вашу точку зору, але...».) Правило персоніфікації. (Кожна ідея має свого
«автора». Усвідомлення цього виховує почуття відповідальності.) 6. Говорити коротко, по суті, по черзі. Бути толерантним. (Яка вона — толерантна, людина? Якими якостями володіє?) Правило однієї піднятої руки. (Хочу висловитися.) Правило двох піднятих рук. (Мовець говорить довго,
не за темою.) Дотримуватися регламенту. Брати активну участь у тренінгу. Правило добровільності. Обговорення запропонованих правил Повторення всіх правил із коментарями. Відповіді на запитання: Яке правило Вам виконувати найважче? Яке правило Вам виконувати найлегше? — Яку користь Ви маєте від дотримання правил? *
Коментування одного із правил. 3. Вправа
«Очікування» Учасники тренінгу записують на спікерах овальної
форми («яйцях») свої очікування від тренінгу й розміщують стікери навколо
малюнка курки. 4. Рухлива гра «Трамвайчик» По вуличці вузесенькій Біжить, біжить, біжить У
смужечку пузатенький Блакитненький трамвай. Він на зупинках мружиться, проміння
розсипа. У віконця дітки дивляться І просять: «Покатай!» 5. Ознайомлення з методикою групової роботи Вправа «Геометричні фігури». Зараз кожний із Вас вибере яку-небудь геометричну
фігуру із запропонованих: коло, трикутник, квадрат. Тепер за формою фігур
об'єднайтеся в три групи. (Кожна група придумує назву, девіз, визначає, із чим
можна асоціювати обрану фігуру. На виконання завдання дається 15 хвилин.) 6. Вправа
«Коло знань» Учасники тренінгу повинні об'єднатися в 4 групи.
Кожна група одержить картку з інформацією. Після прочитання інформації Ви
вибираєте волонтера, що йде із цією інформацією в інші групи. 7. Вправа «Мозковий штурм» Які етапи тренінгу Ви можете назвати? У чому ефективність тренінгу на уроці? 8. Обговорення ситуацій Вибирайте історії, які виявилися для Вас значущими. Установіть зоровий контакт з аудиторією. Визначте ціль, з якою Ви розповідаєте історію
(надихнути, заспокоїти, зацікавити, кинути виклик). Утримуйтеся від висловлення власної інтерпретації. —Поводьтеся так, щоб слухачі відчували Вашу
захопленість. 9. Інформаційне повідомлення «Опорні схеми
інтерактивних методів навчання» Учасники об'єднуються в 4 групи. Кожна група
знайомить із такими формами роботи: мозковий штурм, рольова гра, аналіз історій
і ситуацій, дебати. Після прочитання інформації кожна група розробляє свій
проект і презентує його. 10. Рухливі
ігри: «Пальма, слоник, тостер», 11. Підведення
підсумків Учасники тренінгу за допомогою таблиці повторюють
визначення поняття «тренінг», закріплюють свої знання про структуру тренінгу.
Після цього вони визначаються зі своїми очікуваннями: якщо сподівання
виправдалися, учасники розміщують малюнки курчат на своїх стікерах. 12. Прощання-релаксація Вчимося
бути ТОЛЕРАНТНИМИ (тренінг) Зрозумій! Допоможи! Підтримай! Цілі і
завдання:
акцентувати увагу учнів на значенні толерантної поведінки під час спілкування
з людьми, які оточують їх; учити розуміти і поважати одне одного; виховувати
толерантне ставлення до ВІЛ-позитивних людей та людей, хворих на СНІД. Обладнання: плакати, картки,
книжка-будиночок буклет «Зрозумій! Допоможи! Підтримай!», цифри, факти,
вислови та інша наочність; столи, стільці, розставлені по колу; окремо
підготовлені столи для роботи в малих групах зі всім необхідним: папір, олівці,
фломастери, скотч, ножиці. Учитель
(педагог-інструктор). Діти! Сьогодні ми зібралися з вами обговорити
проблему толерантності, навчитися бути толерантними, поводитися толерантно,
але про це трохи пізніше. Спочатку давайте познайомимося і представимося.
Зробимо ми цю самопрезентацію у вигляді гри «Чарівний талісман». Самопрезентація. Гра «Чарівний
талісман» Мета: встановлення контактів,
знайомство, зняття емоційної напруги, активізація роботи учнів у колективі,
малих групах. Ведучий (інструктор) затискає в долоньках камінчик
або намистинку і говорить: «Мене звуть... Я не люблю хвалитися, але я люблю...»
і передає камінчик (намистинку) наступному учасникові. Той представляє себе і
передає «Чарівний талісман» по колу. Педагог -інструктор. Ось ми й познайомилися. А зараз
хвилинка розрядки «Потепління». Покладемо праву руку другу справа на плече і
передамо своє тепло через долоньки по колу. А тепер витягнули руки вперед і
сказали всі разом, плескаючи в долоні: «Раз! Два! Раз! Два! Три! Ми тут, ми
разом!». Учитель (інструктор). Тема нашого заходу — на дошці.
Давайте прочитаємо разом: «Вчимося бути толерантними». А що ж таке толерантність?
Послухайте. Вам ця інформація допоможе виконати завдання в малих групах. Поняття толерантності зустрічається
ще у XVIII столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» відомий французький
філософ Вольтер писав, що «божевілля - є переконання, що всі люди повинні
думати однаково про певні предмети». Розуміння толерантності в різних культурах
неоднакове, оскільки залежить від історичного досвіду народів: ·
У англійців толерантність розуміють як готовність і
здатність без протесту вислухати особу. ·
У французів — як певну свободу іншого, його думки,
прагнення, політичних і релігійних поглядів. ·
У китайців бути толерантним — проявляти великодушність
по відношенню до інших. ·
В арабському світі толерантність — прощення,
терпимість, співчуття іншому. ·
А у персидському — ще і готовність до, примирення. Зараз
толерантність розуміють як пошану і визнання рівності, відмову від домінування
і насильства, визнання думки інших відповідно до своїх думок і поглядів. Отже, толерантність перш за все
ставить за мету сприймання людей такими, якими вони є, і взаємодію з ними на
основі згоди. Розділення людей на толерантних
і нетолерантних є просто умовним. Кожна людина у своєму житті здійснює як толерантні,
так і нетолерантні вчинки. Але здатність поводитися толерантно може стати
особливою рисою і таким чином допоможе забезпечити успіх у спілкуванні.
Толерантні люди більше знають про свої недоліки і переваги. Вони критично
ставляться до себе і не бажають у всіх бідах звинувачувати інших. Вони не
перекладають відповідальність на інших. Толерантні люди не поділяють світ на
два кольори: чорний і білий. Вони не акцентують увагу на різниці між «своїми» і
«чужими», а тому готові вислуховувати і розуміти іншу точку зору. Відчуття гумору і здатність посміятися
над собою — це особлива риса толерантної людини. Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює
себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і добродушним ставленням до інших. А зараз давайте зіграємо в дияту гру «Птахи. Риби. Звірі» і об»єднаємося в три групи для виконання завдання. Асоціативний ряд на слово «толерантність» Учасникам роздають листи, і
пропонується за 5 хв у малих групах знайти і записати якомога більше синонімів
до слів: «толерантність», «толерантний» (1 варіант — дві групи працюють
окремо). Третя група — на листочках
записано слово «толерантність» по вертикалі, підібрати на кожну букву слова,
вирази, які асоціюються зі словом «толерантність». Т — терплячий, товариський, тактовний. 0— обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий. Л — лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні. Е — енергійний, елегантний, ефективний. Р — рівний, розсудливий, рівнозначний,
рівноправний. А — активний, акуратний, авторитетний. Н — надійний, найдорожчий. Т — терплячий, толерантний. Н — необхідний людям, ніжний, незалежний. І— інтелігентний, ідеальний,
ідейний. С — співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий
свободу думок і дій іншого, страждаючий. Т — тактовний, товариський. Ь У групах
вибирають одного учасника і він презентує роботу групи Педагог-інструктор. Отже, ви вже знаєте. Що таке
толерантність і які риси характеру притаманні толерантній людині( добра,
терпляча, така, що розуміє,допо- магає, співпереживає, співчуває, рівна,
тактовна, лояльна, така, що підтримує, довіряє...) А зараз
проведемо практичне заняття — «Рольову гру». Для цього
нам потрібно чотири дійові особи. Хто бажає? Учасникам
пропонуються
листочки з ролями: 1.Мати. 2.Батько. 3.Син-школяр, 9 клас. 4.Дочка, 5 клас. Програти сценку з життя. Ситуація: син повернувся з
дискотеки пізно, пізніше, ніж обіцяв. Після сценки йде обговорення з
глядачами і учасниками: «Чи всі члени сім'ї були толерантні по відношенню до
хлопця? Хто був нетолерантним?» Глядачі поправляють виконавців дійових осіб,
замінюють їх репліки толерантними виразами. Педагог-інструктор. Ще раз поговоримо про толерантне
ставлення до людей, яким часом доводиться не дуже легко в житті. Я хочу
поговорити з вами про людей, що живуть з ВІЛ-інфекцією, та хворих на СНІД. Про
СНІД та ВІЛ-інфекцію ви говорили на уроках ОБЖ і на годинах спілкування з
класними .керівниками. А сьогодні ми поговоримо про наше ставлення до цих людей. Давайте відпочинемо. Рухома гра «Пори року». ·
Хто народився взимку і літом? Встаньте і поміняйтеся
місцями. ·
Хто народився восени і весною? Поміняйтеся місцями.
Продовжимо роботу. Об'єднаймося у дві групи
«Зима-Літо» та «Осінь-Весна». Давайте знайдемо визначення двом поняттям — ВІЛ
і СНІД. Перемішати і роздати картки: Група 1
Група 2
Отже, ВІЛ - це вірус. СНІД — це
хвороба. А які ще хвороби, викликані
вірусами, інфекцією, ви знаєте? Майже всі люди проходять через ці хвороби,
найчастіше в дитинстві. Це — кір, краснуха, скарлатина, дифтерія, грип,
дизентерія, гепатит (хвороба Боткіна), малярія, віспа, тиф та ін. Як ми ставимося до таких хворих?
Дбайливо, зі співчуттям, розумінням. А як ставитеся ви, ваші однолітки,
дорослі до людей з ВІЛ-інфекцією або хворих на СНІД? А як не можна? Давайте
заповнимо таблицю.
Учитель. Ви повинні завжди пам'ятати, що
ВІЛ не передається через рукостискання, обійми і поцілунки, під час сумісних
заняттях спортом або користування громадським транспортом і побутовими
приладами. Давайте скажемо всі разом: «Давайте
разом жити і дружити, давайте будемо толерантними!» ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО
ЗДОРОВ'Я ПЕДАГОГІВ ТРЕНІНГ Мета: усвідомити поняття
«здоров'я»; з'ясувати чинники, які позитивно та негативно впливають на стан здоров'я; показати
цінність здоров'я для особистості. Ведучий. З кожним роком все більше людей обирає здоровий спосіб життя, спрямовує свої зусилля на
збереження і зміцнення свого здоров'я. Адже здоров'я — той чарівний ключ, який
відчиняє двері до можливостей прагнути і досягати, мріяти і здійснювати,
розвивати себе, встановлювати орієнтири майбутнього, насолоджуватися життям,
крокувати в ногу з часом, не відставати від моди. Сучасна мода одна—здоров'я. Бути здоровим — модно, стильно, красиво. По-справжньому сучасний еталон
краси: здорова людина, яка обирає здоровий спосіб життя. Наша сьогоднішня зустріч присвячена проблемі збереження психологічного здоров'я педагогів. Визначення правил роботи групи ·
Активна участь у роботі. · Обговорювати не людину, а
проблему. ·
Доброзичливе ставлення один до
одного. ·
Кожна думка має право на
існування. ·
Слухати й чути. ·
Звертатися на ім'я і на ти. ·
Дотримуватися релдаменту: ·
Тут
і тепер. Вправа «Знайомство» Мета: познайомити учасників,
сприяти згуртуванню групи, створенню доброзичливої атмосфери та
комфорту під час роботи. Ведучий пропонує кожному
учасникуназвати своє ім'я й сказати, що він най- Вправа «Коло здоров'я» Мета: визначити фактори, які
впливають на здоров'я. Обладнання: плакат із зображенням сонця (без
промінців), сонячні промінці, хмаринки, скотч, фломастери, столи, Стільці поставлені у формі
кола: На стільцях ззаду прикріплені жовті квадрати й сині трикутники, за їх
допомогою учасники діляться на дві групи. Учасники першої групи (жовті
квадратики) на сонячних промінцях перелічують фактори, які допомагають бути
людині здоровою. Ведучий прикріплює промінці до сонечка. Учасники другої групи (сині
трикутники) на «хмаринках» перелічують фактори, які негативно впливають на стан
здоров'я людини. Ведучий прикріплює хмаринки так, щоб вони не
закривали сонячні промінці. Ведучий дякує за роботу й зачитує фактори, які
виокремили учасники. Запитання до учасників: —Що ви відчували, коли виокремлювали фактори, які
допомагають людині бути здоровою? —Що ви відчували, коли обговорювали фактори, які
негативно впливають на здоров'я? Вправа «Асоціації» Учасники сидять у колі. Передають один одному
іграшку, називаючи якомога більше асоціацій до слова «здоров'я»: ·
успіх: ·
спокій; ·
спілкування; ·
впевненість; ·
стабільність; ·
спілкування з природою; ·
життєрадісність; ·
гармонія; ·
хороше самопочуття тощо. Міні-повідомлення «Що
таке здоров'я?» (написано на плакаті) Здоров'я—це стан повного фізичного,
духовного та соціального добробуту, а не тільки відсутність хвороб або фізичних
вад (ВООЗ, 1976р.). Здорова людина життєрадісно виконує обов'язки,
які покладає на неї життя та повністю реалізовує свої фізичні та розумові
здібності. Розминка «Прогноз
погоди» Мета: підвищити рівень групової згуртованості. Учасники стають у коло і кладуть руки на плечі один
одному. Інструкція. Зараз ми будемо робити масаж один одному, але так.
щоб було відчутне бажання зробити щось приємне, поділитися теплом, гарним
настроєм. ·
На вулиці
чудова погода, сонечко торкається вас ніжними, лагідними, теплими промінцями,
і все навкруги радіє йому (учасники
м'яко погладжують один одного). ·
І раптом сонечко закрила невеличка
хмарка, й почав накрапувати дощик (учасники
постукують один одного кінчиками пальців). ·
Пішов
град (сильніше постукують кінчиками
пальців), він супроводжується блискавкою (ребром долоні труть по спині). ·
Після граду почався тайфун (легенько стукають кулаками спину). ·
Тайфун супроводжується землетрусом (трясуть один одного за плечі). ·
Потім усе заспокоїлося, з-за хмари з'явилося сонечко
й почало зігрівати все навкруги ніжними, лагідними, теплими промінцями (м'яко, лагідно погладжують одинодного). Запитання до
учасників: - Чи приємно було відчувати масаж, який вам робили? - Що б ви хотіли сказати тому, хто
робив вам масаж? Релаксація «Водоспад» Виберіть зручну позу, заплющіть очі. Дихайте
рівномірно, спокійно. Звільніться від напруження. Глибоко вдихніть, повільно
видихніть. Ви спокійні, ви задоволені. Уявіть поле й себе на ньому. Ви
стоїте босими ногами на теплій землі. Озирніться навкруги, зауважте все, що
потрапляє вам на очі. Підніміть голову й подивіться на лагідне сонечко. Воно
яскраво-золотисте, тепле. Відчуйте тепло й енергію сонця. Поверніть голову вправо, знайдіть
поглядом водоспад. Це лагідний гірський водоспад. Підійдіть до нього.
Подивіться, яка прозора вода, відчуйте свіжість біля водоспаду. Станьте під
водоспаді прийміть чистий гірський душ. Відчуйте, як гірська вода омиває ваше
тіло з голови до ніг. Вода змиває все неприємне, очищає ваше тіло й душу.
Відчувши приємне очищення й задоволення, вийдіть із-під водоспаду. Поверніться
на луг і станьте обличчям до сонця. Глибоко вдихніть і повільно
видихніть. Ви змили з себе всі емоційні хвилювання, неприємні спогади й думки.
Уявіть, що сонце вам посміхається. Посміхніться йому. Простягніть руки
назустріч сонячному промінню, пориньте в нього. Прийміть «сонячний душ» з
голови до ніг. Відчуйте, як промінь поступово торкається кожної частини вашого
тіла, наповнюючи його сонячним світлом, сонячною енергією. Ви насичені чистою
енергією здоров'я, вам приємно, добре. Вдихніть і, не видихаючи, розкрийте
очі. ТРЕНІНГ
БАТЬКІВСЬКОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ФОРМУВАННЯ
НАВИЧОК УСВІДОМЛЕНОГО ВИХОВАННЯ Для сучасної родини дуже важливо формувати адекватні
взаємини між її Мета тренінгу: підвищити батьківську ефективність учасників у
виховних взаєминах з дітьми й підлітками. Завдання: ·
поглибити пізнання батьків
самих себе, своїх психологічних особливостей, усвідомлення своїх дій і думок,
зміцнення позитивних рис особистості, набуття навичок адекватної поведінки в
певних соціальних ситуаціях; ·
вивчення світу дитинства як такого, поглиблене
пізнання своєї дитини, його вчинків, емоцій, думок; ·
знаходження оптимальних шляхів
опілкування з дитиною, пошук і використання адекватних методів виховання й розвитку
дитини, умов її повного прийняття. Обладнання: кімната для занять 25— ЗО м2,
11—15 крісел, магнітофон, дошка й крейда, папір, ручки й маркери. Учасники тренінгу. 10—12осіб, які мають потребу в
підвищенні своєї батьківської компетентності. Бажана участь сімейних пар, які
мають проблеми з вихованням дітей. Проблеми: у членів групи, як правило, є
проблеми, пов'язані з батьківсько-дитячими взаєминами. У деяких існують проблеми
іншого плану, розв'язанню яких може допомогти тренінг батьківської ефективності
(особистісні проблеми, проблеми сімейних взаємин). Ведучому важливо з'ясувати
очікування учасників і враховувати це в процесі обговорення мети й завдань
тренінгу. Під час
тренінгу варто виходити з того, що: ·
кожна людина має великий позитивний досвід
розв'язання різних проблем, знайома з аналогічними методами реагування в
різних сімейних ситуаціях; ·
є багато інформації, що
стосується батьківсько-дитячих взаємин, якою батьки володіють не повною мірою; ·
батьківський досвід кожної окремої людини
досить обмежений і вимагає постійної періодичної переоцінки. Прийоми: рольова гра, дискусія,
брейн-сторинг, розгляд реальних проблемних ситуацій учасників, аналізчжиттєвого
досвіду, обговорення шформації. Тематичний план
тренінгу: 1. Знайомство.
Встановлення контакту з учасниками. Вирішення
організаційних 2. Моделі
особистості. 3. Визначення мети виховання. Що ми чекаємо від наших
дітей. 4. Принципи усвідомленого виховання. 5. Життєвий
«сценарій». 6. Я очима дитини. Навіювання в батьківсько-дитячих
взаєминах. 7. Ні—конкретним ситуаціям. Встановлення
обмежень. 8. Правила покарання. 9. Фактори ризику й фактори захисту. 10. Підбиття
підсумків тренінгу. ПРОГРАМА ПРОВЕДЕННЯ
ТРЕНІНГУ ЗАНЯТТЯ 1 1. Знайомство. Учасники по черзі
називають своє ім'я, псевдонім і розповідають (за бажанням) інформацію про
себе (вік, місце роботи). 2. Визначення запитань і очікувань
учасників тренінгу. По колу відповідають на запитання: «Що привело вас у цю групу?»,
«Чого ви очікуєте від групи?». 3.
Розповідь ведучого про мету тренінгу, його завдання,
можливості, правила групи, про груповий контракт (не спізнюватися,не
пропускати заняття, дотримуватися правил групи). Активність учасників—необхідна
умова для реалізації поставлених завдань. Кожна доросла людина критично сприймає
інформацію для міркування. Правила роботи групи: - всі
обговорення й дії організують за принципом «тут і зараз»; - учасники
відкрито висловлюють свої думки, виявляють почуття; - члени
групи говорять від себе («я думаю», «мені здається»); - у
дискусії учасники звертаються до конкретної людини; - учасники
не оцінюють один одного, а описують те, що відбувається. 4. Вправа «Воскова паличка». Учасникигрупи
розташовуються по колу близько один від
одного. Руки долонями виставлені нарівні грудей у середину кола, вони трохи зігнуті в ліктях. У
колі — один з учасників,що зображує із себе воскову паличку. Її нижній кінець
прикріплений до підлоги.Паличка, закривши очі, хитається,а группа «м'яко пересуває» її
від одного члена групи Ця гра — тест на
групову єдність, тривожність, напруження. 5.Медитація на тлі заспокійливої музики. Учасники займають зручне положен- Проговорюють почуття,
які виникли в учасників підчас медитації. Тренер психологічно підтримує тих,
кому не «далося повністю розслабитися. 6. Зворотний зв'язок. Учасники тренінгу (і
тренер) висловлюють свої почуття, які 7. Ритуал прощання (повторюється наприкінці
кожної зустрічі). Усі стають у коло,обіймають один іншого за плече, закрива-ють
очі, вільно й розслаблено гойдаються вправо—вліво. ЗАНЯТТЯ 2 1.
Промовляння
незавершених почуттів. Батьки розповідають те, що вони не встигли на
попередньому занятті, що бажають сказати групі зараз. 2. Розповідь
учасників про себе від імені предмета, що «багато знає про свого «хазяїна».
Наприклад, від імені годинника, прикрас, одягу й ін. Розповідь починається словами:
«Мійхазяїн...». 3. Розгляд
концепції Е.Берна: «Три стани особистості». Особистість
кожної людини в теоретичному плані можна розглядати як декілька
субособистостей. Кожна з них займає своє місце в людській душі. Для
поглибленого пізнання цього аспекту особистості батькам пропонується невеликий
тест. Тест для визначення трьох станів особистості Інструкція: оцініть наведені
нижче висловлювання в балах від 0 до 10. 1. Мені часом не вистачає витримки. 2. Якщо
мої бажання заважають мені, я вмію їх стримувати. 3. Батьки, які зрілі люди,
повинні влаштовувати сімейне життя своїх дітей. 4. Я
часом перебільшую свою роль у деяких подіях. 5. Мене ошукати нелегко. 6. Мене
сподобалось б бути вихователем. 7. Буває, мені хочеться подуріти, як маленькому. 8. Гадаю, я правильно розумію всі події. 9. Кожен мусить виконувати свій обов'язок. 10. Нерідко
я чиню не так, як треба, а так, як хочеться. 11. Приймаючи
рішення, я намагаюся продумати його наслідки. 12. Молодше
покоління повинно вчитись у старшого, як йому слід жити. 13. Я, як і багато хто, часом ображаюсь. 14. Мені
вдається побачити в людях більше, аніж вони говорять про себе. 15. Діти
повинні обов'язково дотримуватися вказівок батьків 16. Я—людина,
яка легко захоплюється. 17. Мій
основний критерій оцінки людини -об'єктивність. 18. Мої погляди непохитні. 19. Буває,
я не поступаюся в суперечці лише тому, що я не хочу поступатись. 20. Правила
доцільні тільки доти, доки вони корисні. 21. Люди
повинні дотримуватись усіх правил, незважаючи на обставини. Опрацювання
результатів: підрахуйте окремо суму балів за рядками таблиці: 1.4.7.10.13.16.19 — «дитячий» стан особистості; 2.5.8.11.14.17.20 —«дорослий» стан; 3,6.9,12,15,18,21—«батьківський» стан. Відношення суми балів по кожній позиції до максимальних значень харак- Теоретичний підхід Е.Берна
до трьох основних моделей
особистості Е.Берн вважає, що в кожній людині набір її
поведінкових (поведінкові зміни супроводжуються емоціями) схем співвідноситься
зі станом свідомості. А іншим психічним станом, часто несумісним з першим,
буває, уже інший набір схем. Ця відмінність веде до висновку «про існування
різних моделей «Я» людини». Берн виділяє основні категорії стану людини: 1. Стан «Я»,
сумісний з образами
батьків. 2. Стан «Я», спрямований на об'єктивну
оцінку реальності. 3. Стан «Я», який діє з моменту фіксації в
ранньому дитинстві. На підставі цієї класифікації Е. Берн називає 3 моделі
особистості, в основі яких— переважання одного зі станів. 1
модель— у станах особистості переважає
батьківський компонент. Завдяки йому людина може ефективно відігравати роль
батька (матері) своїх дітей. Багато наших реакцій завдяки цьому компоненту
стали автоматичними, і це допомагає зберігати час і енергію. І людина може присвятити
себе розв'язанню важливих жит-тєвихпроблем. Одночасно, у випадку порушення рівновага
й неадекватного збільшення впливу батьківського компонента, людина починає
повчати інших, вказувати їм на помилки, оцінювати чужі дії. намагається
прихо-. вати свої слабкі сторони, некритично ставиться до власних дій. 2 модель—у стані особистості переважає дитячий
компонент. Багато в чому цей компонент — одна із самих коштовних, складових
частин особистості, що вносить у життя особистості радість, безпосередність,
спонтанність. Дитина—це джерело інтуїції, творчості. Але якщо дитячий компонент переважає над
всіма іншими, то він може виявитися в не слухняності, хаотичності й неконтрольованій поведінці. 3 модель—у станах особистості переважає дорослий компонент. У цьому
випадку людина сцрямованана раціональну обробку інформації, адекватну оцінку
будь-якої ситуації для того, щоб ефективно взаємодіяти з навколишнім світом.
Але у випадку неадекватно великого впливу цього стану особистості людина
починає діяти як комп'ютер, позбавляє себе багатьох радостей життя, емоцій. 4. Дискусія. Обговорюються наведені моделі особистості і
їхня адекватність до соціальних умов життя людини й проблем, які кожна людина
вирішує. Робляться акценти на «слабких» і «сильних» властивостях кожної
моделі. Ведучий підкреслює відносність «сили» і «слабості», тому що в кожній
конкретній ситуації необхідно робити переоцінку цінностей і по-новому осмислювати
свої способи реагування. 5. Відпрацьовування
питання витіс-нення «дитини» зі своєї особистості. За ре- 6. Медитація. 7. Обговорення
членами групи по-чуттів, які виникли під час виконання Ритуал прощання. ЗАНЯТТЯ З 1. Промовляння
незавершених почуттів. 2. Психологічна
гра «Асоціації». Один зучасників групи виходить із кімнати. Інші домовляються
між собою (бажано робити цетільки задопомогою жестів), кого із присутніх вони
загадали. Далі, учасник, що виходив,повертається й за допомогою питань намагається
вгадати, кого всі загадали. Питання 3. Заповнення
«Аркуша мети». На ар-куші паперу батьки малюють одноповер- 4. Обговорення
заповнених бланків. Перед обговоренням ведучий нагадує про можливість
задавати питання на усвідомлення сказаного. Вони починаються зі слів: «Якщо я
правильно тебе зрозумів, ...». Учасники тренінгу обговорюють мету, завдання, методи,
бар'єри, таким чином, їхусвідомлюю-чи. У такій дискусії батьки також довідаються
про думки інших, бачать нові варіанти, переоцінюють або зміцнюють свої думки. 5. Дискусія на тему «Чого ми очікуємо
від наших дітей». Батьки по колу висловлюють свої думки (очікування), записуючи
їх на дошці. Потім очікування аналізують з погляду таких позицій: -
реальність—нереальність очікувань; -
наявність
розбіжностей очікувань у різних членів групи (звернути увагу на розбіжності в
сімейній парі); - чи є
серед очікувань ті, які батькам не вдалося впровадити в життя, і тепер вони за
всяку ціну намагаються направити зусилля дітей саме на бажання; чи враховуються
можливості дитини. 6. Зворотний зв'язок (обговорення почуттів, які виникли під час заняття). Ритуал прощання. ЗАНЯТТЯ 4 1. Промовляннянезавершенихпочуттів. 2. Вправа «Меморандум» (дипломатич-ний документ) (20—ЗО хв). Мета: сприяння формуванню позиціїус-відомленого
батьківства між поколіннями. -Учасники об'єднуються в чотири підгрупи: -учасники підгрупи 1 складають меморандум батьків; -учасники підгрупи 2 складають меморандум матері; -учасники підгрупи 3 складають меморандум батька; -учасники підгрупи 4 складають меморандум від імені дітей. Підгрупи 1—3 створюють меморандум батьків до дитини: «Я хочу,
щоб моя дитина...», агцдгрупа4—до батьків «Я хочу, щоб мої батьки...». Наприкінці кожна з підгруп
зачитує свій меморандум. Потім учасники визначають загальні позиції в
меморандумах. 3. Дискусія «Принципи усвідомленого виховання для батьків». Тренер подає до уваги учасників принципи
усвідомленого виховання, розроблені І.БратусеміТ.Ляхом : 1.
Любіть свою дитину. 2. Приймайте дитину такою як вона є 3.
Вірте своїй дитині. 4.
Довіряйте дитині. 5.
Вірте в те, що дитина
маже самостійно подолати життєві невдачі. 6.
Показуйте дитині, що
вона дня вас важлива. 7.
Дайте зрозуміти
дитині, що д справи для вас важливі. 8.
Допомагайте дитині
виконати те, що вона ще не вміє. 9.
Дозволяйте дитині
робити свій вибір, самостійно приймати рішення. 10.
Засуджуйте не дитину,
а вчинок. 11.
Прислухайтеся до
думки дитини. 12.
Будьте поважні з
дитиною. 13.
Проводьте разом з
дитиною вільний час. 14.
Допомагайте дитині
розвивати її здібності. 15.
Забезпечуйте основні
життєві потреби дитини. Завдання учасників —
проаналізувавши створені меморандуми, визначити принципи свідомого виховання. Особливу увагу
необхідно приділити коментарям по закінченню дискуcії, а саме:
наголосити на тому, що зазначений перелік ознак усвідомленого виховання можна
поповнити новими ідеями. 4. Вправа «Правове забезпечення сімейної
соціальної політики». Мета: визначити
основні законодавчі акти, які забезпечують правове поле для здійснення сімейної
соціальної політики. На
початку учасники через «мозковий штурм» визначають
існуючі міжнародні й національні законодавчі документи, які стосуються захисту
прав дитиний батьків. Далі
учасники поєднуються в кілька підгруп. Кожна підгрупа одержує набір карток із зображенням
статей конвенції ООН про права дитини. Підгрупам необхідно визначити, які права
дитини відносяться до кожного із принципів усвідомлення виховання дитини. 5. Зворотний зв'язок (обговорення почуттів, які виникли підчас заняття). Ритуал прощання. ЗАНЯТТЯ 5 1.
Промовляння
незавершених почуттів. 2.
Учасники описують
свій настрій у вигляді кольорів. Наприклад, синій, сірий або червоний у жовту
клітинку. Учасник, у якого поганий настрій (чорні, сірі тони),сідає в центрі кола й закриває очі. Інші кладуть на нього долоні рук і, закривши очі, у думках віддають
йому позитивну енергію (2—Зхв). Рефлексія. 3. Дискусія
членів групи, що стосується життєвих «сценаріїв» людини. Тренер
пропонує інформацію до роздумів, потім вона обговорюється. Доля
кожної людини визначається, насамперед, її вмінням мислити, розумно ставитися
до всього,
що
відбувається у світі. Людина сама планує своє життя. Але абсолютно все,що відбувається в оточенні дитини з моменту
народження(осо6ливо в неусвідомлений період життя), впливає на її подальший розвиток,
життєвий «сценарій». Під «сценарієм»,
психологи розуміють життєвий план,що постійно розвиваєтъся. Формується він
у ранньому дитинстві під впливом батьків (у ранньому дитинстві батьківські
підказки, що стосуються їжі, агресивності, сексуальності, взаємодії, боротьби,
жіночності, мужності й ін). Ці підказки мають дуже віддалені наслідки. Формується
система придушення природних бажань— скромність, самообмеження.
Батьківське програмування визначає, коли і як проявляються бажання, коли і як вони обмежуються. Внаслідок програмування
виникають нові якості, які є компромісом між бажаннями й обмеженнями. «А тепер давайте наведемо приклади програмування зі свого
життя»,—пропонує тренер,—давайте висловимо свої думки з такого питання: «Чи є
програмування (яке згадали) вічним, фатальним для людини?» Незважаючи
на великий вплив програмування в ранньому дитинстві, воно все-таки не
фатальне. Пізніші впливи, насамперед ті, які пов'язані з вербальною інформацією ,можуть бути відпрацьовані особистістю й таким чином частково
виправлені. Тому в кожної людини є шанс поліпшити своє життя.
Звичайно, це буде простіше робити, якщо особистість знайде
підтримку у своїх близьких, друзях, всіх навколишніх. 4. Розгляд факторів,
які впливають на розвиток і становлення особистості. Дискусія з питання:
«Які фактори впливають на розвиток особистості?». Учасники
висловлюють свої думки. Тренер записує їх на дошці. Інформація
тренера. На розвиток особистості впливають два основних фактори: біологічний і соціальний. Уже від народження під впливом
біологічного фактора діти поділяються за: ·
рівнем
активності; ·
ритмічністю
станів організму (харчування, сон тощо); ·
рівнем сприйняття нових ситуацій, людей; ·
адаптивними можливостями; ·
інтенсивністю
реакцій (бурхливі або сновійні); ·
основним настроєм. Деякі діти від народження належать до категорії «важких». У них нерегулярні біологічні
ритми, невисокі адаптивні можливості, негативні реакції на нові стимули. Одночасно в так званих «важких» дітей регулярні
біологічні ритми, гарна пристосованість до змін, реакції середньої інтенсивності. Соціальний
фактор містить вплив З життєвих середовищ: -родини; -дитячого садка, школи; -«вулиці», ровесників. Важливо порівняти поведінку
дитини в різних обставинах. Якщо в школі й удома поведінка різна (у школі
дитина поводиться слухняно, а вдома—ні), то причина цього,
ймовірно, вдома, у сімейних взаєминах. А якщо скрізь дитина поводиться недобре,
то причина тут, очевидно, —у виявах особистісних
рис дитини. Яка тактика дорослих повинна бути
у взаєминах з «важкою» дитиною? ПРАВИЛА БАТЬКІВСЬКОЇ
ПОВЕДІНКИ 1.У взаєминах з дитиною необхідно
спиратися на позитивні риси особистості. 2.Показувати особистий приклад позитивної
поведінки, не допускати розбіжності між словами й діями: «Роби, як я», а не
«Роби, як я говорю». 3. Навіюйте,
дитині позитивне. 4.Живи сьогоднішнім днем (не згадувати
без особливої потреби негативні ситуації з минулого). 5.Не живіть замість дитини, але
будьте поруч для допомоги дитині, коли це необхідно. Зворотний зв'язок за поданою
інформацією. Ритуал ирощання. ЗАНЯТТЯ 6 1.Промовляння незавершених
почуттів. 2.Вправа «Подивися на світ очіма
дитини». Учасники групи присідають і
навприсядки перемшдооться по кімнаті, розглядаючи в такий спосіб навколишній
світ. Ведучий стає посередині кімнати (він — фізична модель дорослої людини) і
через 2—3 хв пропонує гадняти вгору руку й розповісти про почуття, які
виникли. Обговорення своїх почуттів. 4. Особливості дитячого мислення. «Марсіанське» мислення дітей. Діти сприймають своєрідно не тільки
фізичне оточення, й слова дорослих. Можливі
такі варіанти інтерпретації інформації дорослого: 1)що має на увазі дорослий (на
думку його власних слів); 2)який зміст візьме з висловлення
дитина; 3)який семантичний зміст закладений
у висловленні дорослого. 4. Навіювання
в батьківсько-дитячих взаєминах. Інформація ведучого про навіювання, йото значення в
батьківсьію-дитячих взаєминах. Навіювання — процес впливу на психічну сферу
людини, що пов'язаний з некритичним сприйняттям інформації. У процесі розвитку
дитина одержує будь-яку кількість інформації без її критичного сприйняття й
повного розуміння. Тому для батьків важливовраховувати фактор навіювання при
спілкуванні з дітьми. Побажання при новіюванні(використані матеріали ВЛеві). ·
Давати собі час. Не робити, як автомат: спочатку
орієнтація, а потім реакція. ·
Давати час дитині. Майже кожна друга дитина не
впорається з темпами, яких вимагають дорослі: «Швидше!», «Сідай, їсти,
негайно». Можливі варіанти (до 7 років): «Я почну рахувати до 10, а потім...»; (після 7 років):
«Вітаю, сер, ваш час закінчився». «У тебе ще
рівно 11 хв». ·
Не навіюйте негативне. Не акцентуйте увагу дитини
на страхах, ппсідливих звичках, хворобі, проблемі. «Зараз тебе собака з'їсть»,
«Машина задавить». Потім важко звільнити дитину від руйнівного впливу таких
«турботливих батьківських попереджень». ·
Навіюйте позитивне. Цього, незважаючи на труднощі,
чекає від дорослих кожна дитина. Щодня з дитиною потрібно починати радістю,
закінчувати миром. ·
Не навіюйте нереального. Потрібно показувати ди-тині
світ таким, яким він є. ·
Будьте впевнені, приблизно 70 %тото, що ви говориться дитині, і 50 % того, що робиться, може взагалі не говоритися й не робитися: наша тривожність породжує
непевність у всьому. Дамо собі право на помилку. ·
Давайте
відпочинок від навіювання. Уявімо, що з нами станеться, якщо 37 разів на добу до нас будуть звертатися в повчальному тоні, 42 рази — у
вказівному, 50—в
обвинувачувальному? Ці цифри не вигадані. Вони типові для батьків, діти яких
можуть стати невротиками й психопатами. ·
Приклад
— під знаком запитання. Дуже
часте звертання до позитивного прикладу можна викликати в дитини відразу. При
нормальних взаєминах дитина автоматично візьме за зразок краще з того, що
бачить і чує. ·
Поважати
таємницю. У будь-якому спілкуванні завжди бажано залишати резерв можливого
зближення. Між членами родини повинна бути певна дистанція. ·
Враховувати
стан (свій і дитини), а також обставини ситуації. 5. Гра «Згодний—не згодний».
Члени групи розставляють стільці біля протилежних стін кімнати. З одного боку
на підлогу виставляється табличка «Згодний», з іншого— «Не
згодний». Тренер зачитує твердження (див. нижче). Тіучасникитренінгу, які
згодні із цим твердженням, переходять до таблички: «Згодний». Не згодні
переходять до таблички «Не згодний». Далі відбувається обстоювання групами
своїх поглядів. Учасники, які змінили точку зору в ході дискусії, можуть
змінити й своє місцезнаходження. Твердження для розгляду 1. Я вважаю, що повинен знати все, про що думає моя дитина. (Ні) 2. Я мрію, щоб моя дитина досягла в житті того, чого не вдалося мені.
(Ні) 3. Не можна бути другомвласній
дитині. (Ні) 4. Сувора дисципліна в дитинстві розвиває
сильний характер. (Ні) 5. За суворе виховання діти дякують потім. (Ні) Адекватні відповіді [А.
Варга й В. Сталін) написані
в дужках після тверджень. Після закінчення дискусії короткий висновок кожного учасника (у вигляді
доповнення фрази). Ритуал прощання. ЗАНЯТТЯ 7 1. Промовляння незавершених
почуттів. 2. Вправа на дослідження власних
реакцій у процесі взаємодії з іншими людь- Батьки діляться на пари й одержують завдання розтиснути кулаки партнера,
що повинен тримати їх стиснутими. Через 2— З хв партнери міняються ролями. Обговорення почуттів, думок, які виникли під час вправи. Батьки
розповідають про різні тактики, які були використані, визначають
найефективніші методи досягнення мети. Ведучий виділяє типові стереотипи
поведінки учасників, звертає увагу на наявність декількох варіантів виконання
завдання, наголошує на адекватних варіантах (на принципах знаходження спільної
мови, консенсусу). 3. Розгляд варіантів розв'язання конфліктних ситуацій у родині. Варіанти розв'язання конфліктних ситуацій ·
Уникання
— конфліктуючі сторони або одна з нихусвідомлюють наявність конфлікту, але
уникають його розв'язання — це призводить до нагромадження психологічного
напруження, поглиблення існуючих проблем. ·
Одна
сторона розв'язує конфліктну ситуацію на свою користь—у цьому випадку інша
сторона, що програла (усвідомлено або неусвідрмлено), буде намагатися взяти
реванш. Тобто для обох сторін таке вирішення конфлікту не найкраще. ·
Обидві
сторони пішли на компроміс. У такому випадку можна говорити про невеликий
програш обох сторін. ' ·
Сторони
задовольнили потреби один одного, одержують від цього задоволення (консенсус). Умови досягнення консенсусу: ·
Поліпшення
взаємин між сторонами, які конфліктують (наприклад, пошук загального, того, що
поєднує). ·
Максимальне
задоволення інтересів обох сторін (кожної необхідно знати приховані,
підсвідомі потреби один одного). ·
Процедура
спілкування в процесі розв'язання конфлікту повинна давати сторонам
задоволення (важливо вибрати відповідне місце й час розмови). ·
У
партнера по розмові повинне виникнути «відчуття хазяїна» ситуації. «Хазяїн»
відчуває почуття власної потреби й волі вибору, тому з ним легше вевти розмову. 4.
Учасники групи наводять приклади із власного досвіду, які б співвідносилися з
названими формами розв'язання конфліктів. Ведучий звертає пильну увагу на останньому варіанті (досягнення консенсусу) і робить узагальнення. 5. Методика встановлення
обмежень. Ведучий звертає увагу учасників, що в деяких «пуаціях батьки змушені
встановлювати обмеження діям дітей. Особливо якщо діти маленькі за віком, якщо
їхньої дії можуть нашкодити власному здоров'ю або життю. Методика встановлення обмежень 1.Насамперед
необхідно показати дитині, що батьки приймають почуття дитини й розуміють
важливість бажання для неї: «Я розумію твоє бажання.'це важливо длятебе...». 2.Далі
батьки встановлюють обмеження, пояснюючи причину: «Але нього робити не можна,
тому що...». 3.Нарешті
батьки пропонують дитині альтернативу, що не призведе до небажаних наслідків і
водночас дозволяє дитині реалізувати свою активність, задовольнити певні
бажання. Важливо, щоб альтернатива зацікавила дитину й була замінником
неадекватних дій. 4.Якщо
й після цього дитина намагається виконати дії. які можуть нашкодити їй самій
або навколишнім, то дорослий дає право вибору, або дитина припиняє свої дії,
або... Тут
батьки повинні дібратиумови, які найкраще впливають на дитину (відповідно до
сімейних традицій, віку дитини, її психологічним особливостям). Наприклад,
дитину можна вивести з кімнати й забрати небезпечну річ. Ритуал прощання. ЗАНЯТТЯ 8 1. Промовляння
незаверщевжпочуттів. 2. Вправа для
розвитку невербально комунікації й поглиблення самопізнання. Учасники
розділяються на дві групи. Обом дається завдання зобразити кожного члена іншої
групи у вигляді певного символу. Символ повинен відобразити психологічні
особливості батьків. Наприклад, м'яка людина, у якої завжди відчувається
душевне тепло, може бути зображена у вигляді сонця, сонячного промінчика. Малюнок робиться після
обговорень і досягнення спільної думки. Далі члени другої групи намагаються
впізнати себе в символах, які намалювали члени першої групи. 3. Правила
покарання. Учасники
тренінгу діляться на підгрупи по 4—5 осіб і одержують завдання скласти певні правила покарання, які можна
було б використовувати в реальному житті. Після 20 хв роботи кожна підгрупа
захищає , свій проект правил. Правила гюкарання: ·
Перед
покаранням дайте відповідь на запитання: «Для чого?». Тобто що ви хочете
одержати а цього покарання? ·
Покарання
не повинне шкодити здоров'ю (фізичному, психічному). ·
Якщо є
сумніви, карати чи ні, краще не карайте. Ніякої профілактики. ·
Терміни
давнини. Краще не карати взагалі, ніж карати із запізненням (дитина не може
встановити зв'язок між негативною поведінкою і покаранням). Повернення до
минулого призводить до регресу, затримки духовного розвитку. ·
Покараний—пробачений.
Має бути збережений емоційний контакт із дитиною. Покарання—завершення
негативного етапу життя. Сторінку перегорнуто, життя починається спочатку. ·
Покарання
не повинне принижувати гідність дитини. ·
Покарання
повинне бути адекватним. За один раз — одне покарання, .а не «салат» покарань
з різних учинків. ·
Дитина
не повинна боятися покарань. А усвідомлювати, що покарання — неприємне,
небажане. ·
Бажано,
щоб дитина брала участь у виборі покарання. Це підвищує її значущість у власних
очах, дає певну волю й відповідальність за власне життя. ·
Покарання
— надзвичайний захід. Використовується у випадках, коли інші способи
викорінення небажаної поведінки не дали результату. 5. Зворотний зв'язок. Ритуал прощання. ЗАНЯТТЯ 9 1. Промовляння незавершених
почуттів. 2. Аналіз факторів, які впливають на психосоціальне
здоров'я — це стан душевного комфорту, що характеризується відсутністю
психічних проявів і забезпечує регуляцію емоцій і дій відповідно до умов
навколишнього світу. У житті кожної людини (дитини) умови, що шкодять, негативно впливають.
Дії цих умов можуть призвести до
психосоціальних розладів. Але це. буває не завжди. У багатьох випадках людин
(дитина) долає дію негативних умов і залишається здоровою у
психосоціальному плані. Як правило, шкідливі умови діють на людину на
основі так званих факторів ризику й факторів захисту. Фактори ризику : ·
особистісній психофізіологічні особливості людини; ·
негативне соціальне оточення (алкоголь, наркотики,
нерозуміння, насильство): ·
хвороба; ·
негативний досвід вирішення проблем у минулому; ·
особливості культури родини, суспільства тощо. Але в житті кожного з нас є й
фактори захисту, які допомагають дорослим і дітям долати труднощі. Фактори захисту: ·
позитивне соціальне оточення (розуміння,
прийняття, допомога.); ·
особистісній фізіологічні особливості людини; ·
соціальна активність; ·
родина; ·
допомога
фахівців (лікарів, педагогів, психологів, соціальних працівників). Учасники тренінгу діляться на дві
підгрупи й виконують завдання: скласти перелік життєвих ситуацій, проблем, які
є факторами ризику в житті дитини. Через 10—15 хв всі фактори
виписують на дошку. Далі батьки визначають чотири актуальних фактори ризику з
огляду на їхні категорії: ефективність, доступність для впровадження в життя. Таким чином, через якийсь час
групи збирають певні стратегії дій у важкі для дитини ситуації. Групи
презентують свої проекти. Відбувається обговорення. 3. Зворотний зв'язок. Ритуал прощання. ЗАНЯТТЯ 10 1. Промовляння незавершених почуттів. 2.Інформаційне повідомлення
«П'ять шляхів до серця дитини». Ведучий знайомить батьків із сучасними
прийомами налагодження взаємин з дітьми. Вправа «Сімейна комора». Тренер
ставить перед собою мету розглянути з батьками особливості розвитку й
спілкування з дитиною на різних вікових етапах. Учасники поєднуються в 4
підгрупи. Кожна одержує аркуш із зображенням комори. У кожному з 5 шляхів до серця
дитини, запропонованих в інформалцйному блоці кожна група заповнює «комору»
відповідно до психофізіологічних характеристик конкретної вікової групи: Ігрупа—0—6 років; П група—7— 10 років; Ш група— 11—14 років; IV група—15—18 років; Під час презентації учасники
ознайомляться зі змістом «наповнених» комор. Під час презентації робіт підгруп
потрібно посилити увагу на тому, які з 5 шляхів є актуальними для конкретного
вікового періоду дитини. 4. Методика «Піраміда
взаємозв'язку». Мета: визначити взаємозв'язок між поняттями: «дитина», «батьки», «родина»,
«сімейна політика». Учасники поєднуються в малі
групи. Кожній групі пропонується подати схематично й обґрунтувати
взаємозв'язок між поняттями. По закінченню роботи в групах учасники презентують
схеми в загальному колі. Наприкінці тренер пропонує власну схему, у якій
подана філософія тренінгу, визначені його мету й завдання, основний зміст. Дитина
5.Зворотний зв'язок батьків і ведучого
щодо всіх занять (їхня результативність, значимість для учасників, побажання на
майбутнє). 6.«Коло компліментів» — ритуал прощання.
Учасники стають у коло й кладуть руки на плечі свого сусіда праворуч або ліворуч,
потім по черзі говорять іншому протягом 1 хв компліменти. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||